söndag 1 januari 2012

103 timmar utan el


Annandagsmorgonen kl 04 blåste ett träd över högspenningsledningen. Efter det var det att komma på olika och nya lösningar i vardagen. Varmt hade jag ju inne, men matlagningen var inte så enkel. Kaffevatten kokade jag i en gammaldags kaffepanna i öppna spisen och där kunde jag ju grilla korv. En dag var jag till mamma och duscha, ladda telefon och åt varm mat och en annan dag till min kompis. Hos henne blev jag uppassad med mat och bastu. Så någon nöd led jag ju inte, värre är det för familjer med småbarn, och dom har faktiskt inte fått el ännu.
Största boven i dramat är nog Fortum, ingen information har gått vidare till underleverantörer eller några andra instanser. På måndagen före middagstid hämtades en genarator hit, men det kopplade dom på först på fredag morgon, utan att lämna bränsletank eller någon som kom å kollade  så den stannade kl 20 på fredagskvällen.
Då hade som all tur killarna från n3mPower börjat med kabeln som slitits av, och dom lovade att bara det blir ljust på morgonen fixar dom det klart. Killarna var vänliga och meddelade vidare när generatorn stannade, och då fick dom order av sin chef att fixa kabeln klar, fastän det var beckmörkt ute. Så vid midnatt på fredagen var persen över. Stod ute och jublade när dom kopplade kabeln och körde igång allt. Känndes ju lite jäkligt, när killarna berättade att dom hade fått meddelande om kabeln vid middagstid samma dag. Hade dom fått information tidigare, hade dom kunnat fixa kabeln på tisdag eller senast onsdag. Tänk vad mycket mat som hade kunnat användas då, nu har vi alla fyllt roskkärlen.
Ironiskt är ju att vattnet forsar som ett litet Niagara, ca 40 meter från husknuten, där alstras el värrigare :)
I dag fick jag hit lillkillen, hans sällskap skall jag få njuta av i en veckas tid, då kommer hans föräldrar och vi åker på yngsta barnbarnets dop. Tur att den här veckan blir bra mycket härligare än förra.
En god fortsättning på det nya året!


9 kommentarer:

  1. Tänk att det alltid ska ta sån tid att få något lagat. Skönt att du hade många vänner och släktingar nära dig som du kunde åka till.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ojoj...vilken tur att du hade värme och kunde fixa detta med mat. Tänk så viktigt det är att ha ersättningslösningar när något sådant här inträffar. Men utan el så länge.....kan ni inte få ersättning för det? Det finns kanske någon klausul som säger att om det gått så här lång tid så ska man få någon form ersättning....kolla upp det så att du inte går miste om någon ersättning.

    Kul att nästa vecka blir roligare!
    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  3. pärs var verkligen ordet! hoppas det inte händer fler gånger nu!
    ha det gott med lille kavaljeren! kram

    SvaraRadera
  4. Fy så jobbigt att vara utan el så lång tid. Vet av erfarenhet att det stökar till det rejält, även om man kan fixa värme och mat ändå. Tur att du har vänner och mamma i närheten.

    God fortsättning på nya året!

    SvaraRadera
  5. Vilket jobbigt slut det blev på det gamla året för alla som blev utan ström i flera dygn. Tur att du kunde hålla värmen i alla fall.

    Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året!

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  6. Jag har aldrig varit utan el mer än högst ett par timmar i taget och då tyckte jag det var hemskt. Det du råkade ut för var ju rena katastrofen, och naturligtvis värre för alla barnfamiljer. Tur att allt är som vanligt igen. God fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
  7. Inte har de skött det på ett bra sätt...
    Skönt att det är över nu.
    Vilken minnesvärd jul du och många andra fick. Nya stormar är på väg dit mot er, hoppas ni klarar er undan ström"katko" denna gång.
    Ha en bra mitt i veckan dag!
    kram

    SvaraRadera
  8. Du har en award att hämta hos mig. Kram

    SvaraRadera